جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
۱۵:۳۹:۳۶
استانداری اصفهان

سوالات متداول.

image_pdfimage_print

سوالات متداول – اداره کل مدیریت بحران

بمنظور امداد خواهی در حوادث جاده ای با کدام مرجع می­توان تماس گرفت؟

image_pdfimage_print

–       تلفن ۱۱۵فوریتهای پزشکی

–       تلفن ۱۱۰نیروی انتظامی

–       تلفن ۱۱۲جمعیت هلال احمر

جهت امداد خواهی در حوادث شهری با کجا تماس بگیریم؟

image_pdfimage_print

–       تلفن ۱۲۵ آتش نشانی

–       تلفن ۱۱۵ فوریتهای پزشکی

–       تلفن ۱۱۰ نیروی انتظامی

اخبار مرتبط با آب و هوا و وضعیت جاده ها را از کجا اطلاع پیدا کنیم؟

image_pdfimage_print

–       تلفن گویای ۱۳۴ هواشناسی

–       تلفن گویای ۱۴۱ مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای

جهت طی دوره های آموزشی امداد و نجات از کدام مرجع پیگیری کنیم؟

image_pdfimage_print

–       شعب جمعیت هلال احمر سراسر استان

جهت آشنائی با اصول فوریتهای پزشکی با کجا تماس بگیریم؟

image_pdfimage_print

–       واحدهای اورژانس شهری

جهت آشنائی با اصول اطفاء حریق و ایمنی شهری ازچه طریق می توان پیگیری نمود؟

image_pdfimage_print

–       واحدهای آتش نشانی شهرداریهای سطح استان

چگونه می شود از وظایف مدیریت بحران و قوانین آن آگاه شد؟

image_pdfimage_print

–       مطالعه قانون مدیریت بحران که در سایت سازمان مدیریت بحران کشور در دسترس می باشد

چگونه می شود در برابر حوادث ایمن بود؟

image_pdfimage_print

–       کسب آموزشهای دوره ای تئوری و عملی از طریق جمعیت هلال احمر و آتش نشانی

–       شناسائی و همکاری در رفع موارد پرخطر در محدوده شهر و روستا و محل زندگی

–       بیمه نمودن اموال و دارائی ها در برابر حوادث

نحوه اعطای کمکهای انسان دوستانه برای مناطق و افراد حادثه دیده چگونه است؟

image_pdfimage_print

–       اعطای کمکهای نقدی از طریق واریز به شماره حساب های رسمی اعلام شده ازطریق جمعیت هلال احمر و کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)

–       اعطای کمکهای غیر نقدی و اقلام سالم و نو مورد نیاز زندگی در زمانهای مقرر به شعب جمعیت هلال احمر سراسر استان

پیشنهادات فنی برای رفع مشکلات آلودگی هوا - سیل- خشکسالی و … را چگونه می توان طرح نمود و آیا از پایان نامه های دانشجوئی حمایت می شود؟

image_pdfimage_print

–       ارسال درخواست به دستگاههای تخصصی ازجمله ادارات محیط زیست – آب منطقه ای – جهاد کشاورزی و … بمنظور بررسی در کارگروه تخصصی که پس از تأیید و تصویب مورد حمایت از طریق دستگاههای تخصصی قرار خواهد گرفت.

مراحل اخذ مشورت جهت ایمن سازی واحدهای دام و طیور در برابر بیماریها و مزارع و باغات در برابر آفات چگونه است؟

image_pdfimage_print

–       ازطریق ادارات دامپزشکی شهرستانها برای اخذ راهکارهای فنی پیشگیری و کنترل بیماری-آموزش –سمپاشی-واکسیناسیون و …

–       ازطریق جهاد کشاورزی و مدیریت حفظ نباتات برای پایش و مراقبت – سم پاشی و کنترل آفات و بیماریهای گیاهی(ملخ-سن غلات-پروانه … و …) در مزارع و باغات

نحوه عضویت افراد بعنوان کمک به تیم های امدادی برای کمک رسانی در حوادث چگونه است؟

image_pdfimage_print

–       مراجعه به سایت اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر و سازمان آتش نشانی و تکمیل فرم عضویت داوطلبانه در بخشهای امدادی

چگونه می توان درخصوص جبران خسارات بخش کشاورزی در اثر حوادث طبیعی پیگیری نمود؟

image_pdfimage_print

–          بیمه نمودن تمامی محصولات در برابر حوادث

–          پیگیری از سازمان جهاد کشاورزی و دفاتر خدمات بیمه ای بانک کشاورزی

مراحل جبران خسارات وارده به واحدهای مسکونی در اثر حوادث طبیعی چگونه است؟

image_pdfimage_print

–          توصیه به بیمه نمودن اماکن در برابر حوادث

–          پیگیری از فرمانداری و بنیاد مسکن جهت بازدید و مساعدت در اعطای تسهیلات بانکی

سیاست دولت در جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی چیست؟

image_pdfimage_print

–          بیمه همگانی در بخشهای کشاورزی- اماکن مسکونی و سایر بخشها

سیاست دولت در زمینه استمهال وام کشاورزان خسارت دیده چیست؟

image_pdfimage_print

–          مطابق با بخشنامه و مصوبات هیأت دولت

–          پیگیری از کارگروه های شهرستانی ازطریق ادارات جهاد کشاورزی شهرستانها

جهت ایمن سازی موارد پرخطر شناسائی شده در شهرها و روستاها از چه سازمانی پیگیری نمائیم؟

image_pdfimage_print

–          شهرداریها درخصوص حوادث شهری-اماکن-معابر و …

–          سازمان جهاد کشاورزی درخصوص قنوات-تأسیسات-اراضی زراعی و باغی و …

–          از شرکتهای گاز-برق-آب و فاضلاب و … درخصوص حوادث مرتبط با شبکه ها

سوالات متداول – واحد آموزش

سئوال: شرایط موسسات و مراکز آموزشی متقاضی جهت برگزاری دوره های آموزشی کارکنان استانداری اصفهان چیست؟

image_pdfimage_print

۱- اخذ گواهینامه صلاحیت از سامان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان جهت برگزاری دوره های آموزشی کارمندان دولت

۲- ورود به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) جهت شرکت در مناقصه مربوط به دوره های آموزشی در شش ماه اول هر سال

۳- شرکت در مناقصه بارگزاری شده در سامانه ستاد بر اساس حیطه آموزشی تعیین صلاحیت شده موسسات و مراکز آموزشی

سوالات متداول – دفتر امور شهری

آیا کارمندان شهرداری و دستگاههای وابسته مشمول لایحه قانونی راجع به منع مداخله (مصوب ۲۲/۱۰/۱۳۳۷) می باشند؟

image_pdfimage_print

ممنوعیت مندرج راجع به بند ۴ ذیل ماده ۱ لایحه قانونی راجع به منع مداخله وزاء و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری مصوب ۱۳۳۷ درخصوص کارکنان شهرداری ها نیز اطلاق داشته و افاده عموم می نماید و نه تنها در شهرداری محل خدمت لکن سایر شهرداریها و نهادهای دولتی و کشوری را هم در بر می گیرد.

چگونگی واگذاری اختیار تصویب برخی از معاملات به شهرداران توسط شوراها؟

image_pdfimage_print

شوراهای اسلامی شهر براساس تبصره ذیل بند ۱۴ ماده ۸۰ قانون شوراها می توانند اختیار تصویب و انجام معلات را تا میزان معینی با رعایت آئین نامه مالی شهرداری به شهردار واگذار نمایند. بنابراین شوراهای شهر باید معاملاتی را که اجازه انجام آنرا به شهرداری واگذار می نماید، حتما میزان و سقف آن معین باشد و در خصوص آن قسمت از معاملاتی را که مجوز نداده است شهرداری باید اجازه آنرا از شورا طی مصوبه ای اخذ نماید و مقید کردن معاملات برای همیشه توسط شوراهای اسلامی شهر بلاوجه می باشد.

ارجاع اختلاف در قراردادهای راجع به اموال شهرداریها(موضوع مواد ۱۰ و ۲۰ آئین نامه مالی شهرداریها) چگونه می باشد؟

image_pdfimage_print

با عنایت به اینکه در اصل ۱۳۹ قانون اساسی و ماده ۴۵۷ قانون آئین دادرسی مدنی از عبارت اموال عمومی بکار گرفته شده است و شهرداریها هم جزء موسسات عمومی غیردولتی محسوب می شوند لذا علاوه بر رعایت مواد ۱۰ و ۲۰ آئین نامه مالی شهرداریها؛ برای ارجاع به داوری می بایست مصوبه هیات محترم وزیران اخذ و اصل ۱۳۹ قانون اساسی مدنظر قرار گیرد.

در مزایده ای که شهرداری بصورت فروش نقدی برگزار نموده، بعد از تعیین برنده در کمیسیون معاملات، آیا شهرداری می تواند بهای مورد مزایده را بصورت اقساط از برنده مزایده دریافت نماید؟

image_pdfimage_print

با عنایت به اینکه پرداخت وجه نقدی توسط برنده مزایده به شهرداری در شرایط مزایده اعلام گردیده لذا شهرداری نمی تواند پس از برگزاری مزایده و تعیین برنده در کمیسیون معاملات، بهای مورد مزایده را بصورت اقساط دریافت نماید زیرا این امر موجب بر هم خوردن شرایط مزایده شده و تالی فاسد دارد.

وضعیت معافیت، بخشودگی و معافیت از پرداخت عوارض شهرداری چگونه است؟

image_pdfimage_print

با توجه به تبصره ۳ ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده قوانین و مقررات مربوط به اعطای تخفیف یا معافیت از پرداخت عوارض یا وجوه مربوط به شهرداری و دهیاری ملغی گردیده و از این حیث کلیه اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی مشمول عوارض متعلقه بوده و ملزم به پرداخت آن خواهند بود مگر اینکه به موجب قوانین لاحق و موخر بر قانون مالیات بر ارزش افزوده تخفیف یا معافیت پیش بینی شده باشد.

وضعیت معافیت از عوارض صدور پروانه برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و خیرین مدرسه ساز در طول برنامه ششم توسعه چگونه است؟

image_pdfimage_print

در بند (ت) ماده ۲۳ احکام دائمی برنامه ششم توسعه، هرگونه تخفیف و بخشودگی عوارض شهرداری ها توسط دولت ممنوع شده و این ممنوعیت قابل تسری به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نمی باشد. بنابرانی قیمت (چ ) ردیف ۲ ماده ۸۰ قانون برنامه ششم دائر بر اعطای معافیت هایی به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و خیرین مدرسه ساز قابل اجرا می باشد.

آیا شوراهای اسلامی شهر می توانند در هر زمان نسبت به تصویب طرحهای دارای بار مالی برای شهرداری در خارج از چارچوب بودجه مصوب اقدام کنند؟

image_pdfimage_print

یکی از وظایف شوراهای اسلامی شهر براساس بند ۱۲ ماده ۸۰ قانون شوراها، تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ سالانه شهرداری و موسسات و سازمانهای وابسته به شهرداری با رعایت آئین نامه مالی شهرداری هاست. از طرف دیگر براساس تبصره مواد ۳۳ و ۳۴ آئین نامه مالی شهرداریها کلیه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و با رعایت آئین نامه مالی و معاملات شهرداری بعمل می آید. بدیهی است بودجه شهرداری و شورا همه ساله با رعایت مقررات و ضوابط بودجه نویسی و پیش بینی ردیف های درآمدی- هزینه ای بوسیله شهردار تهیه و به تصویب شورای اسلامی شهر می رسد. هرگونه تغییر در بودجه مذکور یا دریافت و پرداختها نیز با پیشنهاد شهرداری و تصویب شوراها خواهد بود. شورای اسلامی شهر نمی تواند بدون رعایت مقررات قانونی مربوط و احکام آئین نامه های مالی و معاملاتی و بدون پیشنهاد شهرداری در ردیف بودجه تغییر دهد و طرح های دارای بار مالی را برای شهرداری تصویب کند. حکم بند ۱۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها نیز که مستند تصویب بسیاری از طرح ها و پیشنهادهای هزینه ای است در چارچوب تفسیر موسعی که از آن می شود فاقد مبنای حقوقی است. بنابراین لازم است شوراهای اسلامی در این زمینه با دقت نظر بیشتری عمل نماید.

نحوه رعایت برهای اصلاحی و یا تعریضی موضوع تبصره ۶ ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها چگونه است؟

image_pdfimage_print

”برهای اصلاحی و یا تعریضی” حکم تبصره ۶ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری دلالت صریح یا ضمنی بر مجانی یا بلاعوض بودن آزاد سازی زمین واقع در طرح اصلاح یا احداث معبر ندارد. ضمن آنکه از لحاظ تقدم و تاخر تصویب مقررات، قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت و قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداریها و نیز قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداریها موخر بر تصویب تبصره ۶ ماده ۱۰۰ می باشد و در مقام عمل قانون موخر اجرا می گردد.

شهرداریها به موجب تبصره (۴) ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی می توانند از کلیه زمینهایی که وارد محدوده خدماتی شهرها می شوند طی ضوابط خاصی علاوه بر تأمین اراضی مورد نیاز جهت تأسیسات و تجهیزات و خدمات عمومی تا ۲۰ درصد اراضی مالکین را نیز به صورت مجانی دریافت نمایند و از طرفی بموجب ماده (۱۰۱) اصلاحی نیز در جهت تأمین همین فضاها هنگام تفکیک قدرالسهمی برای شهرداریها در نظر گرفته شده است با عنایت به تصویب ماده (۱۰۱) اصلاحی؛ آیا تبصره (۴) ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها نسخ شده است یا خیر؟ و اگر نسخ نگردیده تکلیف شهرداریها جهت اجرای این دو قانون چیست ؟

image_pdfimage_print

تبصره (۴) ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداریها مصوب

۲۸/۸/۱۳۶۷ و اصلاحات بعدی آن تحت شرایط مقرر در ماده (۴) و در مقابل موافقت با تقاضای صاحبان اراضی

برای استفاده از مزایای ورود به محدوده توسعه و عمران شهر ات اما سرانه های مقرر در تبصره (۳) ماده (۱۰۱) قانون شهرداری برای تفکیک یا افراز اراضی بیشتر از ۵۰۰ متر مربع واقع در محدوده و حریم شهر جهت تأمین سرانه فضاهای عمومی و خدماتی (تا سقف ۲۵%) و نیز تأمین اراضی مورد نیاز احداث شوارع و معابر عمومی شهر تا ۲۵٪ از باقیمانده اراضی) می باشد بنابراین دو قانون مذکور از نظر ماهیت باهم متفاوت بوده و هر کدام در جایگاه خود با رعایت شرایط مربوطه قابل اجراء می باشد.

حد نصاب های مقرر در تبصره (۳) ماده (۱۰۱) قانون شهرداریها چگونه تعیین می شود؟

image_pdfimage_print

شهرداری بایستی بر اساس طرح جامع و تفصیلی شهر نسبت به تعیین سرانه های عمومی و خدماتی اقدام نماید . در صورت هر گونه ابهام در تعیین این سرانه ها نسبت به استعلام از کمیسیون ماده (۵) شهرسازی و معماری استان اقدام گردد . همچنین برای تعیین سرانه های شوارع و معابر شهرداری باید با رعایت ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر نسبت مورد نیاز سرانه را محاسبه نماید. در صورتی که با رعایت ضوابط طرح تفصیلی شوارع و معابر مورد نیاز بیشتر از ۲۰ درصد باقیمانده زمین گردد شهرداری موظف است نسبت به خرید سهم مازاد بر ۲۵ درصد اقدام نماید.

آیا اراضی موضوع تبصره (۴) ماده واحده یاد شده مازاد بر نصاب معابر تبصره (۳) است؟

image_pdfimage_print

خیر . کلیه اراضی و معابر و شوارع عمومی و خدماتی فقط در قالب تبصره (۳) این قانون از مؤدیان دریافت می شود و شهرداری مازاد بر سرانه های اعلام شده در تبصره (۳) نمی توانند هیچگونه در خواستی هنگام تفکیک اراضی مشمول ماده (۱۰۱) داشته باشد.

نحوه اجرای ماده (۱۰۱) برای اراضی کمتر از ۵۰۰ متر که از اراضی بالای ۵۰۰ متر مربع رأساً توسط مالکین و دینفعان تفکیک و سپس در اجرای مقررات ثبتی سند شش دانگ مالکیت برای آنها اخذ شده چگونه است؟

image_pdfimage_print

زمین های کمتر از ۵۰۰ متر مربع دارای شرایط لازم برای اعمال ماده (۱۰۱) نمی باشند.

منظور از عبارت اراضی در صدر ماده ۱۰۱ چیست؟

image_pdfimage_print

منظور از اراضی در متن ماده واحده کلیه زمین ها اعم از دارای مستحدثات و فاقد مستحدثات واقع در محدوده یا حریم شهر با هر نوع کاربری که با رعایت حد نصاب های تفکیک و ضوابط و مقررات طرح جامع و تفصیلی مصوب شهر قابل تفکیک می باشد.

سرانه های عمومی و خدماتی و شوارع و معابر برای اراضی دولتی چگونه تعیین می شود؟

image_pdfimage_print

وزارت راه و شهرسازی بر اساس طرح جامع و تفصیلی شهر با رعایت ضوابط و مقررات این طرح ها، نسبت به تعیین سرانه های مذکور در قانون به هنگام تفکیک. اقدام خواهد نمود و پس از آن اراضی عمومی و خدماتی و شوارع و معابر در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.

آیا تفکیک یا افراز اراضی که دارای سند شش دانگ نباشند بر اساس ماده (۱۰۱) قانون شهرداری ها امکان پذیر است؟

image_pdfimage_print

خیر صرفا اراضی دارای سند شش دانگ می توانند بر اساس قانون مذکور تفکیک گردند.

عمل تفکیک و افراز برای اراضی که بر اساس طرح های توسعه شهری به کاربری های آموزشی و بهداشتی و … تخصیص یافته است به چه صورت انجام می شود؟

image_pdfimage_print

چنانچه مالک متقاضی تفکیک یا افراز املاک مذکور وفق کاربری مصوب طرح های توسعه شهری باشند با رعایت حدنصاب تفکیک برای کاربری مصوب مطابق ضوابط و مقررات مربوطه، تفکیک اراضی یادشده بلا مانع است.

آیا اراضی وقفی مشمول تبصره های (۳) یا (۴) این قانون می شوند؟

image_pdfimage_print

با توجه به نظریه شماره ۴۴۵۹۹/۳۰/۹۰ مورخ ۲/۹/۹۰ شورای محترم نگهبان تسری تبصره (۴) این قانون به موقوفات خلاف موازین شرع تشخیص داده شده است. در هر صورت اجرای ضوابط و مقررات طرح های توسعه شهری برای این اراضی طبق ضوابط جاری الزامی است و سرانه های شوارع و معابر و خدماتی باید تأمین شود . بدیهی است مالکیت این اراضی (سرانه ها) همچنان در اختیار اداره اوقاف قرار دارد.

آیا اراضی حاصل از اجرای ماده (۱۰۱) برای تفکیک مجدد مشمول اجرای این ماده قانونی می شوند؟

image_pdfimage_print

بله. هر گاه مالک زمینی با مساحت بیش از ۵۰۰ متر مربع و دارای سند شش دانگ که در عملیات تفکیک قبلی، حقوق قانونی شهرداری را طبق ضوابط پرداخت نموده است، متقاضی تفکیک باشد، با رعایت سایر قوانین و مقررات و لحاظ نمودن حقوق طرفین (در تعیین سرانه ها واگذاری سرانه های قبلی بهعنوان بخشی از سرانه تامین شده، لحاظ گردد)، مشمول ماده (۱۰۱) می گردند.

در مواردی که امکان تأمین سرانه های شوارع و معابر عمومی و خدمانی وجود نداشته باشد نحوه اقدام چگونه خواهد بود؟

image_pdfimage_print

طبق تبصره (۴) ماده واحده مذکور، در مواردی که امکان تأمین شوارع و معابر و سرانه های عمومی و خدماتی از زمین وجود نداشته باشد شهرداری می تواند معادل قیمت این اراضی را با نظر یک کارشنا رسمی دادگستری از مالک دریافت نماید. بدیهی است اخذ وجه سرانه در اجرای تبصره (۴) الزاما با تصویب شورای اسلامی شهر میسر می باشد. البته این موضوع شامل گذرها و شوارع طرحهای توسعه شهری نبوده و ضوابط آنها باید دقیقا رعایت گردد.

وجوه و سرانه های حاصل از اجرای ماده (۱۰۱) چگونه باید مصرف شود؟

image_pdfimage_print

وجوه و سرانه های مذکور به تناسب میزان قدرالسهم ها صرفا باید برای تأمین سرانه فضای عمومی و خدماتی و همچنین تأمین اراضی مورد نیاز احداث شوارع و معابر عمومی شهر هزینه گردد.

آیا آنچه که از سوی قانونگذار در تبصره (۳) ماده (۱۰۱) اصلاحی قانون شهرداری تجویز شده اختصاصاً محل تأمین سرانه کاربری های عمومی است که تأمین آن وظیفه ذاتی و قانونی شهرداری هاست یا سایر کاربری های عمومی مندرج در طرح های جامع و تفصیلی که اجرای آن بر عهده دستگاههای اجرایی است از املاک ناشی از اجرای این ماده قانونی باید تأمین گردد. بعبارت ساده تر، آیا سایر دستگاههای اجرایی مجری طرح های عمومی برای تامین سرانه فضای عمومی و خدماتی مذکور در تبصره (۳) ماده (۱۰۱) اصلاحی مشمول سهم می باشند یا خیر؟

image_pdfimage_print

مطابق تبصره (۴) ذیل ماده (۱۰۱) قانون شهرداری ها ((کلیه اراضی حاصل از تبصره (۳) متعلق به شهرداری است. لذا قائل شدن سهم برای سایر دستگاهها از سرانه های موضوع تبصره (۳) بر خلاف نص صریح قانون است. مضافاً مالکیت امری مطلق و دائمی است لذا استثناء و یا کسر و تخصیص از آن مستلزم صراحت قانونی است که در ماده (۱۰۱) اصلاحی چنین استثنائی ملاحظه نمی شود. همچنین قانون گذار شیوه تملک اراضی و املاک مورد نیاز سایر دستگاههای اجرایی را در لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب ۱۷/۱۱/۵۸ معرفی نموده و تملک مجانی مغایر با اراده قانون گذار می باشد.

آیا در اجرای تبصره (۳) ماده (۱۰۱) اصلاحی قانون شهرداری سرانه های مربوط به ((تأمین سرانه فضاهای عمومی و خدماتی و اراضی مورد نیاز احداث شوارع و معابر عمومی شهر )) صرفا به نسبت مالکیت مشاعی خواهان افراز از کل ملک شش دانگ اخذ و کسر خواهد شد و یا نسبت به مالکیت مشاعی کلیه مالکین اعم از خواهان و خواندگان افراز و از تمامی ملک کسر می شود؟

image_pdfimage_print

افراز املاک مشاع صرفا موجب تجزیه ملک و خروج مالکیت ها از مشاعی است برغم مالکیت اختصاصی که برای هر یک از مالکین قطعات افرازی حاصل می گردد شهرداریها مکلف به تأمین معابر و شوارع مورد نیاز در محدوده مورد افراز و تأمین سرانه فضاهای عمومی و خدماتی جهت کلیه قطعات سهمی خواهان و خواندگان افراز خواهد بود. بنابراین معابر و شوارع و سرانه های فضاهای عمومی و خدماتی موضوع این ماده قانونی از کل شش دانگ ملک مورد افراز با تفکیک و از سهم کلیه مالکین مشاعی اعم از خواهان و خواندگان به نسبت سهم آنها در یافت می گردد.

سوالات متداول – دفتر امور روستایی

فرآیند بکارگیری نیرو در دهیاریها چگونه است؟

image_pdfimage_print

بر اساس آیین نام استخدامی دهیاریها بکارگیری نیروی قراردادی مدت معین بر اساس قانون کار و صرفا از طریق آزمون امکان پذیر است.

مرجع رسیدگی به تخلفات دهیاران و کارکنان دهیاریها کدام مرجع میباشد؟

image_pdfimage_print

رسیدگی به تخلفات دهیاران هیات رسیدگی به تخلفات اداری استانداری و کارکنان دهیاریها کمیته انظباط کارکنان میباشد.

مرجع انتخاب و صدور حکم انتصاب دهیار کیست؟

image_pdfimage_print

دهیار توسط شورای اسلامی روستا انتخاب ولی حکم انتصاب توسط بخشدار صادر میشود.

چگونگی اخذ تسهیلات اشتغالزایی روستایی و شرایط دریافت تسهیلات؟

image_pdfimage_print

با توجه به عدم تخصیص اعتبار از محل تفاهم نامه های مربوطه و از محل صندوق توسعه ملی که در سالهای قبل از طریق ثبت نام در سایت کارا پرداخت میگردید در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

نحوه سرمایه گذاری و ظرفیت های گردشگری روستایی برای ایجاد بوم گردی و سایتهای تفریحی؟

image_pdfimage_print

ارسال درخواست جهت نوع فعالیت مورد نظر و میزان سرمایه گذاری در قالب طرح مورد نظر به دفتر امور روستایی برای پیگیری های بعدی.

آیا رأی نماینده شورای شهرستان در هیأت تطبیق مصوبات شورای اسلامی روستا وبخش که عضو شورای اسلامی بخش و یکی از روستاها می باشد برای تأیید مصوبات شورای بخش و روستای خودش مشکل ندارد؟

image_pdfimage_print

با عنایت به مفاد ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۸۰ قانون شوراها مصوب ۱۱/۷/۹۶ هیأت وزیران می بایست در این مورد از نماینده جایگزین شورای شهرستان جهت شرکت در جلسات هیئت تطبیق دعوت شود.

آیا شورای اسلامی روستا می تواند زمین های مستثنیات روستا را به افراد نیازمند و فاقد مسکن واگذار نماید؟

image_pdfimage_print

باتوجه به اینکه در روستا متولی امور اجرایی دهیاری است و بر اساس مفاد مواد۹۱و۹۵ قانون شوراها در خصوص اقدامات برخلاف وظایف مقرر و عدم دخالت شوراها در امور اجرایی، واگذاری ومصوبات شوراهای روستا در باره موضوع مطروحه خارج از اختیارات شورا محسوب و خلاف مقررات می باشد مضافاً اینکه مستند به ماده ۵۳ و ۵۴ و ۵۵آیین نامه مالی دهیاری ها، در صورت وجود اموال عمومی، دهیاری عهده دار حفاظت و مهیا ساختن آن برای استفاده عموم است و مکلف است در صورت عدم امکان استفاده عمومی با تشخیص شورا جزء اموال اختصاصی منظور و طبق مقررات آن را به ثبت برساند

در ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی تشکیلات ، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار تعداد جلسات شورای اسلامی روستا ۲ جلسه در ماه ذکر شده ولی در بخشنامه استانداری ۴ جلسه بیان شده است . ملاک آیین نامه است یا بخشنامه؟

image_pdfimage_print

درماده ۱۲ آیین نامه داخلی شورای اسلامی روستا مصوب مورخ ۵/۵/۱۳۸۴ اعلام شده جلسات شورا به طور مستمر ماهی چهار بار تشکیل می شود.از آنجا که ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار مصوب مورخ ۱۱/۱/۱۳۷۸ می باشد، و آیین نامه داخلی شورا مقدم بر آیین نامه اجرایی است لذا چهار جلسه در ماه می بایست ملاک عمل قرار گیرد

شرایط اخذ امریه مناطق محروم کشور(ریاست جمهور)؟

image_pdfimage_print

فقط از طریق آدرس سایت rdcir.ir بارگذاری مدارک مثبت توسط شخص متقاضی.

شرایط اخذ امریه آتش نشان روستایی؟

image_pdfimage_print

از طریق سایت سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و همچنین ارائه مدارک متقاضی به دهیاری داری پایگاه و یا خودروی آتش نشان و تکمیل فرمهای درخواست متقاضی و فرم تعهد دهیار و ارسال مدارک به دفتر روستایی استانداری اصفهان.

شرایط درخواست نیروی ثابت آتش نشان روستایی؟

image_pdfimage_print

دهیاریهای درجه ۵ و ۶ و روستاهای مرکز دهستان و روستاهای دارای پایگاه آتش نشانی

رعایت حداقل استاندارهای پایگاه آتش نشان روستایی اعلام شده توسط دفتر امور روستایی

تفاهم نامه فی مابین هیاریهای تحت پوشش پایگاه آتش نشانی مبنی بر مشارکت در هزینه های جاری پایگاه آتش نشان

گذراندن مصوبه تصویب شده شورای اسلامی روستای متقاضی نیروی ثابت آتش نشان

برگزاری آزمون زیر نظر دفتر امور روستایی از بین متقاضیان ثبت نام شده

سوالات متداول – دفتر امور بانوان

آیا به زنان تسهیلات بانکی ویژه‌ای تعلق می‌گیرد؟

image_pdfimage_print

تسهیلات ویژه بانوان و شرایط پرداخت شامل جامعه هدف، مبلغ تسهیلات و … طی تفاهم نامه‌های ملی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بانک‌های عامل به این دفتر ابلاغ می‌گردد.

من زن سرپرست خانوار هستم. برای دریافت حمایت به کجا باید مراجعه کنم؟

image_pdfimage_print

دستگاه‌های اجرایی حامی زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی می‌باشند.

مراحل تشکیل کانون فرهنگی اجتماعی بانوان چیست؟

image_pdfimage_print

ضمن ورود به سامانه www.moi.irو دریافت اطلاعات لازم جهت تأسیس سازمان مردم نهاد به واحد امور اجتماعی فرمانداری‌ها یا استانداری مراجعه نمایید.

شرح وظایف دفتر امور بانوان وخانواده چیست؟

image_pdfimage_print

نظارت و انجام مطالعات، تحقیقات و پژوهش در زمینه شناخت مسائل و مشکلات زنان

بررسی مطالعه و تحقیقات در زمینه شناخت باورهای سنتی زنان در سطح استان به ویژه ایلات و عشایر قومی.

مطالعه و بررسی اطلاعات و تحقیقات بعمل آمده در جهت ارتقاء و بالندگی در مشارکت‌های مردمی

تشریک مساعی با کارشناسان به منظور تنظیم آیین نامه ها و بخشنامه های لازم در رابطه با ترویج فرهنگی پویا و متناسب با سنتهای قومی استان

نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات به منظور رفع تبعیض در بین استان

طرح های تشویق زنان به استفاده از آموزش های لازم مانند سوادآموزی و تعلیمات حرفه ای و اجتماعی

ایجاد هماهنگی در دستگاه های ذیربط به منظور بررسی و شناخت امکانات و تسهیلاتی که می‌توان در اختیار بانوان قرار دهند.

انجام هماهنگی های لازم با مراکز ذیربط به منظور تهیه گزارش های دقیق از وضعیت موجود زنان در منطقه و ارائه گزارش های تحلیلی به منظور امکان توسعه فرهنگی و اجتماعی آنان

ایجاد ارتباط با مراکز علمی تحقیقاتی پژوهشی و دستگاه‌های ذیربط استان به منظور تهیه و تدوین طرح های کاربردی در راستای اعتلای فرهنگی و اجتماعی بانوان استان.

تعیین اولویت‌ها در ایجاد مراکز فرهنگی رفاهی و … مخصوص بانوان باتوجه به امکانات و ضرورت‌های موجود با همکاری دیگر سازمان‌های مسئول.

سوالات متداول – اداره کل امور اداری و مالی

مراحل بعدی پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون فراگیر چگونه می باشد؟

image_pdfimage_print

پس از اعلام سازمان سنجش آموزش کشور و در صورت تایید مرحله اول زمان مصاحبه افراد از طریق سایت وزارت کشور در استانداری اطلاع رسانی خواهد شد.

بکارگیری نیرو در استانداری و فرمانداری ها چگونه انجام می شود؟

image_pdfimage_print

طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، هرگونه بکارگیری نیروی جدید، پس از انتشار آگهی استخدام، سیر مراحل مربوطه انجام خواهد شد.

جذب نیروی امریه به چه صورت است؟

image_pdfimage_print

پس از ابلاغ سهمیه سالیانه (معمولا در اوایل سال) ، ثبت نام افراد از طریق وب سایت استانداری و تکمیل فرم الکترونیک مربوطه و طی مراحل اداری انجام خواهد شد.

افزایش حقوق بازنشستگان چگونه انجام می شود؟

image_pdfimage_print

هرگونه افزایش حقوق افرادی که در سنوات گذشته بازنشسته شده اند پس از ابلاغ مصوبه و دستورالعمل مربوطه توسط سازمان بازنشستگی کشوری انجام و حقوق مربوطه نیز توسط آن سازمان واریز خواهد شد.

چگونه می توانیم غرامت بیمه عمر را دریافت نماییم؟

image_pdfimage_print

۱- مراجعه به دادگستری و دریافت گواهی انحصار وراثت و یا اصل گواهی وراث سازمان بازنشستگی از روی پرونده کارگزینی مرحوم

۲- گواهی فوت صادره از سازمان ثبت احوال

۳- گواهی پزشکی قانون مبنی بر تعیین علت فوت

۴- گزارش مشروح حادثه (درصورتی که فوت به علت حادثه باشد) که توسط مراجع ذی صلاح انتظامی یا قضایی تنظیم و نام بیمه شده متوفی در آن قید شود.

۵- کپی از تمام صفحات شناسنامه مرحوم

۶- کپی از کارت ملی مرحوم

۷- ارائه شماره حساب شبا ازوراث باتاییدیه از بانک مربوطه و یا داشتن وکالت محضری از وراث

چگونه می توانیم کمک هزینه فوت را دریافت نماییم؟

image_pdfimage_print

۱- مراجعه به امور اداری و دریافت فرم کمک هزینه فوت

۲- گواهی فوت صادراه از سازمان ثبت احوال

۳- ارائه گواهی انحصار وراثت و یا اصل گواهی وراث سازمان بازنشستگی از روی پرونده کارگزینی مرحوم

۴- کپی از تمام صفحات شناسنامه مرحوم

۵- کپی از کارت ملی مرحوم

چگونه می توانیم کمک هزینه ازدواج را دریافت نماییم؟

image_pdfimage_print

۱- مراجعه به امور اداری و دریافت فرم کمک هزینه ازدواج

۲- کپی از صفحات اول و دوم قباله ازدواج

۳- کپی از حکم کارگزینه کارمند یا بازنشسته

۴- کپی از تمام صفحات شناسنامه عروس و داماد

۵- کپی از کارت ملی عروس و داماد

چگونه می توانیم بیمه سلامت (خدمات درمانی) فرزند یا افراد تحت تکفل خود را قطع نماییم؟

image_pdfimage_print

۱- مراجعه به امور مالی و درخواست کاندیدای ابطال کردن فرد تحت تکفل

۲- مراجعه به یکی از نمایندگی‌های بیمه سلامت و حذف نهایی فرد تحت تکفل و دریافت نامه افراد تحت تکفل

۳- مراجعه به استانداری و تحویل نامه افراد تحت تکفل

چگونه می توانیم بیمه سلامت (خدمات درمانی) فرزند یا افراد تحت تکفل خود را اضافه نماییم؟

image_pdfimage_print

۱- مراجعه به امور مالی و دریافت فرم افزایش عائله

۲- مراجعه به یکی از نمایندگی‌های بیمه سلامت و تایید نهایی فرد تحت تکفل و دریافت نامه افراد تحت تکفل

۳- مراجعه به استانداری و تحویل نامه افراد تحت تکفل

مدارک مورد نیاز برای آزادسازی ضمانت نامه انجام تعهدات پیمان چیست؟

image_pdfimage_print

صورت مجلس تحویل موقت

مدارک مورد نیاز برای آزادسازی ۵۰ درصد اول سپرده حسن انجام کار پیمان چیست؟

image_pdfimage_print

۱- مفاصا حساب بیمه

۲- صورت وضعیت قطعی

مدارک مورد نیاز برای آزادسازی ۵۰ درصد دوم سپرده حسن انجام کار پیمان چیست؟

image_pdfimage_print

صورت مجلس تحویل قطعی

برگزاری مناقصه پشتیبانی خودروی استانداری و فرمانداری های تابعه چه زمانی انجام می شود؟

image_pdfimage_print

کلیه متقاضیان شرکت در مناقصه پشتیبانی خودروی استانداری و فرمانداری های تابعه می تواند از طریق سامانه تدارکاتی الکترونیکی دولت در اواخر اسفنده ماه و اوایل فروردین ماه هر سال پیگیری و اقدام نمایند.